HERMAN BROOD


50 uur beeldmateriaal van Herman Brood dat nog nooit vertoond was. Ivo de Lange, 
vriend van Brood, filmde dit allemaal terwijl Herman bezig was in zijn atelier in Zwolle.



 









In de documentaire 'Kunst begin drrr niet an',  zien we Brood aan het werk als kunstenaar.
'Ik filmde altijd maar wat, was geen cameraman. Was altijd heel gezellig, vaak met z'n tweeën. Niet alles werd gefilmd, er waren ook  ontroerende gesprekken waar geen camera aan te pas kwam. Hij schreef af en toe eenaktertjes die we dan op gingen voeren samen'.



 



En dat beeld dat Ivo de Lange schetst
klopte dus ook,
Jack en ik hebben de documentaire in de bios
gezien en ik was er helemaal 
onder de indruk van.








Een zo heel andere man als die je kent uit de verhalen van de pers, een man met heel veel humor en met veel liefde naar zijn gezin.






geschilderd door dochter Lola






In samenwerking met het
Jan van der Togt museum in Amstelveen
is er een unieke combi gemaakt, 




daar is nu een tentoonstelling over 
Herman Brood, ook met attributen en allerlei inkijkjes vanuit zijn privésfeer,
in bruikleen van zijn
vouw Xandra Brood .




We zijn wezen kijken, en het mooie is dat je nu toch met andere ogen naar zijn kunst kijkt.

Ben blij dat ik beiden heb gezien 
en later deze maand nog naar het toneelstuk Chez Brood, 
  een uniek drieluik over een bijzondere kunstenaar vind ik.

zelfportret
                               

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie