HERMITAGE AMSTERDAM
Honderd jaar na het uitbreken van de Russische Revolutieis er in de
Hermitage Amsterdam
de
tentoonstelling 1917. Romanovs & Revolutie.
Het einde van een monarchie.
Met meer dan 250 objecten, afkomstig uit de Hermitage St.-Petersburg, het
Russisch Staatsarchief in Moskou en het Artillerie Museum in St.-Petersburg,
heeft deze tentoonstelling exclusiviteit voor West-Europa.
Films, foto’s, schilderijen, toegepaste kunst en historische documenten vertellen het indrukwekkende en aangrijpende verhaal van het mondaine St.-Petersburg
en de bloeiende kunst aan het begin van de twintigste eeuw.
het tsarenpaar Nicolaas
II en Alexandra en de explosieve politieke en sociale omstandigheden tijdens
hun regering. Het publiek ervaart in woord en beeld hoe de keuzes en
beslissingen van de tsaar de revolutie en het einde van 300 jaar Romanovs in
Rusland onafwendbaar maakten.
Heel nabij komen de laatste levensjaren van het
tsarengezin, tot aan hun moord. 1917: hét kantelpunt in de Russische
geschiedenis.
Tot de topstukken van de tentoonstelling behoren
kledingstukken
en portretten van het tsarenpaar,
speelgoed en tekeningen van hun kinderen,
de acte van abdicatie (facsimile) van Nicolaas,
kunstwerken uit Ruslands ‘zilveren eeuw’,
diverse Fabergé-objecten en een van de moordwapens.
Wat mij, behalve de hele mooie zetting waar deze tentoonstelling in is geplaatst, is opgevallen, dat vanaf de eerste tot de laatste foto van de tsarina, ze altijd droevig kijkt en niet op haar gemak.
Zoals je ook kunt lezen tijdens de tentoonstelling zijn zij beiden eigenlijk van het begin af aan niet geschikt geweest voor hun job en hebben zij in een soort van eigen droomwereld geleefd, die hen uiteindelijk, samen met nog vele familieleden,
duur is komen te staan.
Het blijft een geschiedenis die mij op de een of andere manier blijft boeien, en ondanks dat er een droeve toon in zit, natuurlijk niet alleen voor de tsarenfamilie
maar ook zeker het onderdrukte volk,
ben ik blij dat ik hem heb gezien.
Reacties