CHEZ BROOD
Chez Brood is zoals zijn leven was
Midden op het podium speelt de band van Jan Rot op een
verhoging de hits van de rocklegende. Links daarvan staat zijn doodskist op het
toneel. Rechts de versleten bank van het huis waar hij nu eens wel en dan weer
niet woont met zijn vrouw en hun dochtertje. We zijn op bezoek bij Chez Brood
en daar is het goed toeven.
Als Herman Brood nog had geleefd zou hij dit jaar zeventig
zijn geworden. Vijftien jaar na zijn sprong van het Hilton Hotel, waarmee de
voorstelling begint, schreef zijn vriend Bart Chabot een aangrijpend
theaterportret.
Hoofdrolspeler Stefan Rokebrand lijkt een jongere broer van
Brood. Het komt niet alleen door de motoriek, maniertjes, zwarte haardos en herkenbare
manier van zingen, de acteur kruipt écht in zijn huid. Soms lijken de
alcoholdampen van hem af te slaan en je twijfelt er niet aan dat er overal
gaatjes in zijn armen zitten van de injectienaalden. Maar we zien Brood ook als
een enorm verlegen, sociaal onhandige en neurotische man die volstrekt in zijn
eigen wereld leeft en toch heel erg grappig en ontwapenend is.
Weduwe Xandra, die betrokken was bij het maakproces van Chez
Brood, zat tijdens de première met haar dochters Lola en Holly in de zaal, wat
de voorstelling een extra emotionele laag geeft. Anne Lamsvelt speelt haar als
een energieke rockchick die zingt in zijn band en als een blok voor hem valt.
Als ze trouwen lijkt het één grote grap, maar de liefde is echt. Ze blijft
ruimdenkend over zijn escapades, totdat ze de gebruikte condooms in haar eigen
bed vindt en geen geld meer heeft voor de boodschappen. Ze groeit in haar rol
en maakt een geloofwaardige ontwikkeling door. Brood noemt haar ‘een tank’
omdat ze zo sterk en stoer is, maar ze wordt steeds wanhopiger van zijn gedrag.
Als ze er eindelijk in berust dat hij nooit zal veranderen, is hij er zo slecht
aan toe dat hij alleen nog twijfelt tussen het dak van het Hilton of het Okura
om vanaf te springen.
Tegen deze tragische achtergrond schetst regisseur Victor
Löw zijn schilderachtige kunstenaarsleven, met welbespraakte vrienden als Bart
Chabot en Jules Deelder. Owen Schumacher als Chabot met zijn zwarte bril en
Tibor Lukács als Deelder met zijn strak achterover gekamde haar en strakke pak spelen
zó levensecht dat je in de war raakt. De band, op toetsen, drums en gitaren,
speelt swingende nummers van Cuby + Blizzards, waarin Brood meespeelde,
Nederlandstalig werk en natuurlijk de hits van zijn eigen formatie Herman Brood
& His Wild Romance. Tussendoor zien we hoe Brood, na zijn vaste doses drank
en amfetamine, snel zijn schetsen en schilderijen verkoopt om daarna nog even
langs Huize Ria te gaan ‘voor twee dames met zwepen’.
Dit alles gaat in een lekker vlot tempo, met personages uit
zijn leven die op en af gaan, snelle verkleedpartijen op het toneel, stevige
muziek, projecties van schilderijen op de achterwand en de herkenbare dialogen
van Chabot. De voorstelling is zoals zijn leven was.
Door Anita Twaalfhoven gepubliceerd 5 februari 2016
En daar kan ik me alleen maar bij aansluiten,
nu we zelf de voorstelling hebben gezien.
nu we zelf de voorstelling hebben gezien.
Reacties