Stadswandeling Alphen aan de Rijn

Mijn eerste indruk van Alphen aan de Rijn was erg rommelig en dan qua bouwstijl.
Maar goed, we gingen de rondwandeling doen onder de bezielende leiding van Frans Schouten 
( geen onbekende op deze blog ) en voor de gezelligheid was Coby zijn vrouw meegekomen.


 Eerst een kopje koffie met een Alphenaartje
( lekker gebakje van schuim en mokkacrème )
 in het Schoutenhuis, één van de oudste panden in het hartje van Alphen aan de Rijn.
Hier werken mensen met een lichte verstandelijke beperking die van gastvrijheid hun vak hebben gemaakt en dat is waar, ze zijn uiterst vriendelijk en gastvrij.








Daarna in de benen, eerst naar een prachtig oude drogist in de Julianastraat, waar we op ons gemak rond mochten kijken,





en je deze waren van weleer nog steeds kunt kopen.














Daarna voerde Frans ons verder door Alphen,



We zagen mooie oude panden en hoorde hun geschiedenis en natuurlijk die van Alphen.

Hiernaast zie je het voormalige Gemeentehuis van Alphen, dat is nu een muziekschool 




de gemeente heeft daarvoor in de plaats een heel nieuw Gemeentehuis laten bouwen, even slikken voor mij.
Ik hou ook van moderne gebouwen,
maar deze vond ik niet echt mooi.
En eerlijk gezegd zie je dat dus door Alphen heen, hele mooie gebouwen met vreselijke ernaast, dat verstoord voor mij wel het beeld en maakt het zo rommelig van stijl.



Icarius




We zijn ook binnen wezen kijken,
dat sprak me dan wel weer aan,
 heel ruimtelijk  en licht








Icarius







met deze prachtige figuur hangend aan het plafond van een openbare ruimte.









De Bonifatiuskerk, hij was dicht, maar ja met Frans aan je zijde kom je er dan wel in,
een privé rondleiding,
 waarbij Frans enorm veel wist te verhalen,
soms heel verrassend.








                                                                 


De kerk is prachtig gerestaureerd
 en wel heel bijzonder
vond ik
het plafond van houten duigen, heel apart.






 Na bijna 2 uur rondgewandeld te hebben werd het wel tijd voor de lunch.
Op het terras aan het water bij
Brasserie de Burgemeester.
 

Al met al een geslaagde dag, maar mijn indruk van Alphen is ongewijzigd, 
jammer ik denk dat er meer uit deze stad te halen is,
maar ja wie ben ik.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie