Doorgaan naar hoofdcontent

RED ZWARTE PIET

Teken petitie

Burgemeester Eberhard van der Laan
Amstel 1
1011 PN AMSTERDAM
Hoogedelachtbare heer,
Omdat het Sinterklaasfeest mij na aan het hart ligt stuur ik u deze brief. Ik wil dit feest graag ongeschonden voor onze kinderen en voor toekomstige generaties behouden. De figuur van Zwarte Piet, zoals deze in de Nederlandse Sinterklaastraditie vorm heeft gekregen, is voor mijn beleving van dit feest erg belangrijk. Ik wens Zwarte Piet dan ook in zijn huidige vorm te laten voortbestaan.
Ik heb vernomen dat u jaarlijks wordt benaderd door een kleine groep activisten die claimen dat Zwarte Piet discriminerend is. Ik deel deze mening niet. Voor mij is Zwarte Piet een figuur die juist de saamhorigheid bevordert onder de Nederlanders die dit feest met elkaar delen.
Ik aanvaard niet dat:
  • Zwarte Piet verwrongen wordt tot een symbool van verdeeldheid door een klein groepje onruststokers.
  • Omwille van de onjuiste ideeën van deze groep, namelijk dat Zwarte Piet racistisch zou zijn, onze organisch gegroeide traditie kunstmatig moet worden veranderd met gevolgen voor toekomstige generaties.
  • Dit vervolgens moet worden opgelegd aan de overgrote meerderheid van Nederlanders die de geliefde helper van Sinterklaas willen behouden zoals hij is.
Ik begrijp dat u onder druk wordt gezet vanuit verschillende hoek. Ik steun u in uw positie dat het de burgemeester niet toekomt een traditie van de samenleving te veranderen. Echter, het intochtcomité is belast met organisatorische zaken en komt derhalve ook niet het recht toe inhoudelijke veranderingen aan te brengen in een eeuwenoude, nationale traditie. Daarenboven, deze veranderingen zijn ongewild door de overgrote meerderheid en worden aan hen opgedrongen. Ik wijs u daarom op uw verantwoordelijkheid tegenover de gemeenschap der Nederlanders en de toekomstige generaties. Dit te meer omdat de intocht in Amsterdam een voorbeeldfunctie heeft voor de rest van het land.
Daarom vraag ik u uw invloed aan te wenden om Zwarte Piet te laten blijven zoals hij is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie