Zaterdagmiddag wel een hele bijzondere workshop gedaan;                              GlasBlazen .

De workshop werd gegeven door Edwin Dieperink van 
 Glasblazerij Van Glas .
En zoals hij ons al beloofde, na deze workshop kijk je heel anders naar glas.
We kregen eerst een uitleg over hoe glas wordt gemaakt en de verschillende soorten glas en sterkte. Denk alleen maar eens aan een wijnglas of een glazen ovenschaal.
Ook kregen we mee dat glas verzamelen wel degelijk belangrijk is, glas recyclen kost veel minder energie dan vanuit zand glas te moeten maken. 

Dus voor wie nog geen glas naar de glasbak brengt, 
echt wel doen.

Ik vond dat alleen al erg boeiend om naar te luisteren en dan moest het echte werk nog beginnen.
Edwin Dieperink


 Ja en dan mag je zelf gaan glasblazen, toen Edwin het voor deed leek het een fluitje van een cent, maar niets is minder waar. Allereerst is concentratie van groot belang, je werkt immers met heel heet vuur. Ik heb me verwonderd hoe hard je evengoed nog moet blazen, mijn wangspieren gingen er gewoon van trillen, voordat ik een klein stukje effect had. 

Maar leuk.........



 



  Jack bleek van ons 3-en, 
Sharon was er ook bij, wel de mooiste bolletjes te kunnen blazen en zo ontstonden er mooie glazen kerstboomballen en die heb je dan zelf geblazen !



 




We leerden niet alleen glasblazen, maar ook met staafjes glas werken en zo glas aan elkaar te smelten, daar moest je wel een veiligheidsbril bij op, omdat glas ook wel eens kan springen, maar alles ging deze middag helemaal goed zonder dat iemand zich verbrande of wat dan ook.





 







Hier maak ik een roerstaafje
die ga ik zeker gebruiken, dan heb ik  ieder keer weer 
deze leuke herinnering.












De mooie zelf geblazen Kerstboomballen
              en
 mijn mooie roerstaafje.




  

  Ik wil Edwin Dieperink nog wel 
           heel hartelijk bedanken
 voor de bijzondere middag die hij ons heeft gegeven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie