Dinsdag met Sharon "Puur Glas genieten in Leerdam" gedaan, een heel leuk arrangement te verkrijgen bij de VVV van Leerdam. Het bestaat uit een aantal componenten , het eerste was een lekker kopje koffie met appelgebak in het restaurant bij  de Glasblazerij en daarna een bezoek aan de Glasblazerij. 

Dat vond ik wel 1 van de hoogtepunten van de dag, ik had er wel uren kunnen zitten, om naar de 4 mensen te kijken die daar op ambachtelijke wijze Glas staan  te blazen. Het is heel intensief en je moet het ook altijd met z'n 2 -en doen. De opleiding duurt 7 jaar en op dit moment werken er Glasblazers uit Tsjechië, waar  nog wel een opleidingsprogramma is  en probeert men hier in Leerdam het ook weer op te starten.
 






Dit klompje glas,
wordt uiteindelijk een mooie vaas.






Je ziet hier het decoreren met vloeibaar glas.



Daarna de rondwandeling door Leerdam, die we een beetje rommelig vonden, wellicht is de oude kern van Leerdam net iets te klein om er een grote wandeling aan te besteden. 




 Beeld van Glasblazers bij de Kerk 
in het centrum.


 
Op verschillende plaatsen komt het 
Glas tot uiting, als in deze tuin.






 En toen de lunch, heerlijk buiten op het terras van 't Veerhuys aan de Linge , uitzicht op het Hofje van Mw. van Aerden ( op afspraak te bezoeken) .
 Een waar feestelijke lunch, die bij het arrangement inbegrepen is, maar waar veel zorg en kwaliteit aan besteed is en niet afgeraffeld zoals je wel eens mee maakt. We hebben zitten smullen in het heerlijke zonnetje.

 
Als afsluiter het Nationaal Glasmuseum bezocht ( bij te boeken in het arrangement, maar als je zo als wij in het bezit bent van een Museumjaarkaart geheel gratis ).
In 2 hele mooie panden, net buiten de stad, die op ingenieuze wijze met elkaar verbonden zijn, zie je het mooiste glaswerk dat je maar bedenken kunt.
 


Het water liep me in de mond, gezien mijn passie voor glazen, je zag de mooiste exemplaren.


 Jammer genoeg mocht ik er geen uitzoeken.






 



 Maar door Sharon werd ik verwend met een prachtig glazen Poesje, dus wat zou ik klagen.







Al met al, mede dank zij het weer, een hele leuke dag en heel leerzaam !
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie