Gisteravond een onvergetelijke avond gehad.
We zijn naar een optreden van Toots Thielemans geweest in het Concertgebouw. We zaten op de 5de rij in het midden van de zaal en
hadden zo een perfect zicht ( dank zij Luc) op deze ongelooflijk bijzondere artiest.
Als hij opkomt oogt hij ietwat fragiel, maar als hij eenmaal begint te spelen vergeet je alles om je heen en wordt je helemaal meegenomen op zijn muzikale reis.
Iedereen in de zaal zat te genieten en vele mensen zaten de hele tijd met een glimlach op hun gezicht, zo ook ik, je kan gewoon niet anders.
Over die reacties uit het publiek op Toots Thielemans weet bassist Hein van de Geyn meer te vertellen. Hij speelt al jaren met Toots. “Ik ben opgegroeid met Toots. Toen ik eindelijk het niveau had om zelf met hem te spelen, vond ik dat geweldig. En na al die jaren is dat nog steeds geweldig. Hij blijft verrassen, omdat hij altijd weer vooraan begint,” vertelt Van de Geyn.
“Hij heeft fenomenale, historische dingen gedaan, bijvoorbeeld met Bill Evans, Jaco Pastorius… Muzikanten kennen hem allemaal. Hij is een groot muzikant. En de kracht van Toots is: communiceren met iemand die van muziek houdt, niet specifiek met de jazzliefhebber. Tegelijkertijd speelt hij zo diepzinnig jazz dat alle musici hem heel erg hoog achten.”

Als de hoge leeftijd van Toots Thielemans ter sprake komt, wordt bassist Hein van de Geyn toch iets stiller. Hoe lang houdt zijn collega het optreden nog vol? “Daar zijn we allemaal bang voor. Hij leeft bij de gratie van het muziek maken, de schijnwerper, de adoratie, maar ook het overbrengen van een boodschap. Als dat niet meer kan, zal je iets heel essentieels wegnemen. Elk concert dat hij nu nog geeft is een kado. Voor hem en voor het publiek, een unieke gebeurtenis.”

En hierbij kan ik me alleen maar aansluiten en hopen dat we snel weer een optreden van hem mogen mee beleven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie