Maandag vroeg in de ochtend met Willy en Peter op weg voor 4 dagen naar Jena ( in voormalig Oost-Duitsland ). Het is toch ruim 6 uur rijden , dus wel prettig als je een beetje op tijd vertrekt. De reis gaat zeer voorspoedig en tegen 1/2 2 zijn we bij ons hotel Fair Resort
(klik op de naam, voor een kijkje in ons hotel) 
We kunnen nog even mee lunchen, dus meteen een goed begin.


 

Daarna gaan we met de tram naar het centrum van Jena , om een eerste indruk te krijgen en die is goed. 

Een prachtig marktplein nodigt uit om een drankje te nemen en te proosten op de dagen die voor ons liggen.



 
   Dinsdag wordt geheel aan Jena gewijd, eerst naar de plek waaraan Peter zijn herinneringen  heeft, aan de rand van Jena op een hele hoge berg, die de mannen wel gaan beklimmen, maar die Willy en ik wijselijk aan ons voorbij laten gaan. Daarna het stadje verkennen, er is markt dus we boffen.  
 
Jena heeft prachtige oude gebouwen, die ook worden        gerenoveerd.
 Maar daarnaast ook de meest moderne gebouwen, een combinatie die ik niet altyd even mooi kan vinden, maar ja........we kennen de geschiedenis van de bombardementen  en de wederopbouw.


 






 In de St.Johanneskerk in Jena zag ik deze kaars branden, ik vond het net een Engeltje.





 


 Tegen het middaguur naar het Zeiss-Planetarium, maar tot onze grote teleurstelling is het gesloten en kun je alleen op bepaalde tijden erin, dat gaat dus niet meer lukken.

Ernaast is een leuk restaurant waar we de lunch gaan gebruiken, we eten er heerlijk, voor een prijs die je in Nederland niet voor kan stellen. Jammer hoor,
    onze horeca laat heel wat liggen.
  



 





Woendag wat uitstapjes in de werkelijk prachtige omgeving. Eerst naar Naumburg, met een (alweer) prachtig marktplein, fraaie koopmanshuizen, en de wereldberoemde Dom.












 Alle winkels hier hebben aan de gevel een prachtig uithangbord van hetgeen ze in de winkel verkopen, heel apart en leuk om te zien.




We lopen met veel plezier van alles te bekijken, zoals hier Willy en Jack die een borstelwinkeltje aan het bekijken zijn.

Willy en Peter kopen in een antiekzaakje een nog  prachtige antieke karaf. 











 Daarna op weg naar de Saalfelder Feeengrotten, de weg hiernaar toe duurt iets langer dan we gedacht hadden, met al die beklimmingen en haarspeldbochten, maar we zijn op tijd voor de rondleiding .
Toen we de grotten ingingen dacht ik bij mijzelf 
"wil ik dit wel ? "  zo donker, smal ,vochtig en klein. 
Gelukkig voor mij, besluit Willy dat het ook niets voor haar is en gaan wij beiden op een drafje eruit 
en laten de mannen in de grot achter.

 ( grottenfoto's gemaakt door Peter )



 Die komen na ruim een uur weer boven de grond, 't was wel mooi, maar het werd wel steeds  smaller en kleiner, dus haalden Willy en ik voor de 2 x opgelucht adem, wij hadden lekker in de buitenlucht zitten wachten.





 
                                                             
En, ja dan is het al weer donderdag en gaan we weer op huis aan, ook de terugreis gaat prima, maar we hebben aan Jack dan ook een perfecte chauffeur.


Bij het afscheid nemen krijg ik van Willy en Peter de mooie antieke karaf cadeau die zij in Naumberg hadden gekocht, 
ik was er gewoon stil van.





  De karaf  heeft inmiddels een heel mooi plaatsje gekregen 
en  herinnert me aan 
4 hele fijne, gezellige en  plezierige dagen die wij 
met elkaar hebben doorgebracht.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie