Woensdag samen met Sharon naar 
Paleis ' t Loo, waar verschillende tentoonstellingen te zien waren. De eerste die we zagen was Een Wintertuin herleeft  de exotische plantenwereld van Koning Willem ll. De expositie toont hoe in zijn paleis een exotische tuin werd gecreëerd waar 's winters bals en feesten werden gegeven. 

 



 Het staat vol met prachtige planten, maar de potten waar ze in staan zijn soms mintens zo mooi en het rook er heerlijk.







  Daarna op naar de Feestelijk Gedekte tafels op 't Loo ,   



 in vijf vertrekken staat de pracht en praal uit de tijd van Koning Willem II centraal, zoals de zilveren en vergulden  sierstukken (tientallen kandelabers, compoteschalen, bonbonnières, vazen etc.) die door Willem II in Londen werden gekocht en delen van het prachtige servies van Russisch porselein van Koningin Anna Paulowna. De serviezen behoren tot de Koninklijke Verzamelingen in Den Haag en worden bij bijzondere diners nog steeds gebruikt. 


Wel een heel verschil met mijn  eigen gedekte tafel voor het avondeten , maar sommige prachtige sierstukken zou ik stiekem ook wel willen hebben, laat staan de prachtige kroonluchters, soms van het mooiste porcelein.
Ik kwam nog even in gesprek met een supoost over het dekken van deze byzondere tafels, maar dat wordt toch echt door speciale mensen gedaan en wel met handschoenen aan !  het zou mij hartstikke leuk lijken om dat eens te mogen doen.


 Het laatste wat we bezochten , was in een zijvleugel waar de diverse versierselen, als b.v. ridderorders werden tentoongesteld uit veel verschillende landen.
Ik vroeg me wel vaak af als je een foto zag van een koningklijk persoon met een sjerp en allerlei versierselen, wat dat dan inhield , maar hier wordt dat mooi uitgelegd en tentoongesteld.

                     Als afsluiting lekker wokken bij Jade, mijn liefje wat wil je nog meer ?
                                                                ( nu ja misschien iets moois uit 't Loo  ;-) )

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie