Vandaag naar het Gemeente Archief van Amsterdam, een gebouw waar Jack heel wat voetstappen heeft liggen. Als 15 jarige jongeman was hij daar "jongste bediende" bij de Nederlandsche Handelsmaatschappij. Wat even een domper was dat we niet het hele gebouw mochten bezichtigen maar alleen de kelders, waar een tentoonstelling over Amsterdam is gevestigd. Grote oude Lips deuren geven toegang tot de kelders, een prachtige ruimte , een beetje Jugendstil-achtig. Verderop in de kelder vindt je de oude kluizen, kluiskasten, alles ziet er prachtig onderhouden uit. Er draait ook een film over het havengebied, waar nu de oude pakhuizen zijn verbouwd als woningen, je ziet die hele geschiedenis aan je voorbij komen, erg interessant. Natuurlijk vertelde Jack hele verhalen over de tyd dat hij daar werkte, een wereld van verschil, ik denk niet dat een baas in deze tyd nog zo met zijn personeel om kan gaan, maar ik luister toch graag naar die verhalen uit de "oude tyd", en een prive-gids is natuurlijk ook niet te versmaden. Op loopafstand ligt het Tassenmuseum Hendrikje, ik was al eens in Amstelveen geweest waar ze toen nog zaten, maar nu zitten ze aan een schitterend pand aan de Herengracht. Aangekocht door een geheime weldoener, die niet bekend wil worden zoals 1 van de gastvrouwen mij vertelde. Het pand alleen al van binnen is de moeite waard, maar al die tasjes, ik liep te smullen. Nu ben ik op zich niet zo gek op tassen, maar hier kan ik echt van genieten. m.n. van de oude kralentasjes. **Grappig detail was dat mijn Jack als enige man tussen alle dames was, die daar rond liepen te kijken, als hij nu eens een mooi kralentasje voor me wil vinden, weet hij in ieder geval waar ik op val.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kwekerij Kees van Schie